23 september, 2024

Autostore-udfordrerne fortsætter med at vokse frem – holder nogen endnu?

Over 10 år er gået, siden Autostore virkelig begyndte at få fart på salget. Ifølge deres prospekt før børsnoteringen i 2021 gik de fra 12 til 512 kunder mellem 2011 og 2021, og i dag er tallet oppe på over 900! Med en sådan vækst er det selvfølgelig ingen overraskelse, at konkurrerende og lignende løsninger ville strømme til markedet – det har dog taget tid for både etablerede automatiseringsproducenter og startups at få frem udfordrere værdige navnet.

Alternativerne og udfordrerne på markedet

Autostore som automatiseringsløsning skabte i bund og grund gennem sin innovative teknologi den kategori, vi i dag kalder “kubeløsninger” eller “Cubic storage”. Med det i tankerne og hvis man ser bort fra tidligere etablerede alternativer som shuttle-lager, kranlager og lagerautomater – hvad er så de alternative kubeløsninger, der er kommet ind på markedet for at begynde at udfordre?

 

Ved børsnoteringen i 2021 var Autostore tydelige med, hvilke konkurrenter de så på markedet – britiske Ocado og canadiske Attabotics. Af disse var der også en patentstrid mellem Ocado og Autostore, en tvist, hvor man sommeren 2023 nåede en aftale om patenterne, og Autostore måtte betale ca. 1,74 miljarder DKK for fremtidig krydslicensiering.

 

Men 2 konkurrerende alternativer kan vel ikke være alt? Bare de seneste 2 år er der dukket flere konkurrerende løsninger op, og ikke mindst har den tyske automatiseringsgigant Jungheinrich lanceret sin Jungheinrich Powercube. Meget forenklet er Powercube en Autostore, men vendt på hovedet – robotterne kører på gulvniveau med kasserne stablet i et gitter ovenover.

 

Et andet spændende alternativ er hollandske Intellistore, lanceret i 2022 og en del af den hollandske automatiseringskoncern OBS Group.

Tekniske forskelle og ydeevne

Man kan spørge sig, hvilke unikke funktioner de respektive løsninger tilbyder, og selvfølgelig er der variationer. De tydelige kundeværdier, som alle kubeløsninger tilbyder og kommunikerer, kan dog sammenfattes med:

  • Ca. 4x højere lagerkapacitet pr. m2 sammenlignet med traditionelt lager
  • En væsentligt øget plukhastighed (5x-10x) sammenlignet med manuelt lager
  • Anlæggene kan arbejde 24/7

Med ovenstående som grundtilbud fremhæver de respektive automatiseringsleverandører derefter deres egne innovationer og funktioner for at skille sig ud. Mange argumenter er så enkle som, at et anlæg kan bygges højere, har højere lastkapacitet pr. kasse eller ikke stiller lige så høje krav til ejendommen, som automatiseringen bygges i. Søger I en mere detaljeret gennemgang af kubeløsningerne, kan I finde det her.

Omkostningerne afgør

Det er i hvert fald, hvad vi tror – hvis nogen af udfordrerne virkelig skal kunne give Autostore en kamp, bliver prisen på løsningen afgørende.

 

“Good enough”

Etablerede automatiseringsleverandører kommer fra en virkelighed, hvor store kunder uden at blinke (nåja) kunne bruge hundrede millioner på en installation, og ja, det blev/bliver utroligt effektive og komplette anlæg. Mange kunder kræver dog kun “good enough”, i hvert fald indledningsvis, i dette marked har Autostore fundet det rigtige og domineret fuldstændigt hos kunder med budgetter fra 20 – 50 millioner. Med en fod inde udvider kunderne derefter deres anlæg, og Autostore får ikke kun enkel mersalg, men har også afværget konkurrerende automatiseringsgiganter, før deres produkter overhovedet var tænkt hos kunderne.

“Good enough” føles ikke som det motto, automatiseringsgiganterne er vant til at arbejde med, men for at kunne udfordre rigtigt (læs, tilbyde konkurrencedygtige priser) er det nok, hvad der kræves. Selvfølgelig findes denne indsigt i disse organisationer, men findes styrken til at omsætte det i virkeligheden?

 

Implementeringsvane

Blandt øvrige alternativer har vi startups eller udfordrere som f.eks. Ocado, Attabotics og Intellistore. Uden store organisationer og tunge projektgrupper bør forudsætningerne for at konkurrere prismæssigt være der? Sikkert ja, og sikkert nej. Her ligger nok den store udfordring i, at Autostore nu er oppe i over 1000 installationer – det er et velsmurt maskineri. Efter den mængde projekter kender man faldgruberne, hvad der kan leveres under budget og over budget. Tilbuddene bliver præcise og med lav fejlmargin.

 

Som startup eller med en nyligt lanceret løsning ser forudsætningerne anderledes ud, og sikkert har man brug for lidt luft i kalkylerne for ikke at regne sig bort – den forskel kan afgøre en aftale.

Konkurrencen skærpes

Udfordrerne må være der, når det gælder teknologi og ydeevne, men det lave antal installationer hos udfordrerne efterlader stadig en del at ønske. Ingen af udfordrerne ser ud til at have nået grænsen 20+ installationer endnu.

 

Konkurrencen skærpes dog, og iværksætterånden hos startups kombineret med automatiseringsgigantens store salgs- og distributionsorganisationer vil selvfølgelig give effekt. Vi vil se flere typer kubeløsninger ude i virkeligheden de næste 2-3 år, og sandsynligvis vil udfordrerne tage marked ved at tilbyde nichealternativer, f.eks. for udvalgte brancher eller typer af gods.

Brugte Autostore og lagerautomatisering

Kubeløsningerne er foreløbig så nye på markedet, at der ikke findes noget etableret brugtmarked – men vær sikker på, at Relevator vil være først i køen, når det begynder at blive aktuelt.

 

Indtil da tilbyder vi et stort udvalg af bl.a. brugte lagerautomater og transportbånd, med flere typer automatiseringsløsninger, der vil blive lanceret løbende de kommende år.

 
Skribent: Niklas Nygren