Skal ni investere i lagerautomatisering?
Den første myte, vi gerne vil aflive, er, at lagerautomatisering skal koste et tocifret millionbeløb (eller mere) – selvfølgelig kræver fuldautomatiske løsninger, der minder mere om en fabrik end et lager, ofte store budgetter, men der findes løsninger på indgangsniveau til virksomheder i alle størrelser. Uanset hvad, før du spørger dig selv, hvad du har råd til, bør du spørge dig selv, hvad det egentlig er, du leder efter?
Effektivitet eller kvalitet?
Og selvfølgelig vil du have begge dele! Det mest almindelige argument for overhovedet at automatisere lageret er muligheden for at reducere lønomkostningerne og reducere muligheden for menneskelige fejl i processerne. Med det argument er de spørgsmål, du skal stille dig selv, følgende:
– I hvilken proces kan vi opnå de største effektivitetsgevinster?
– Og hvor laver vores medarbejdere de mest kostbare fejl?
Og vigtigst af alt: Når du stiller dig selv disse spørgsmål, så lav din egen analyse! Når man undersøger automatiseringsløsninger, er der en tendens til, at man straks begynder at kigge på udstyr til at strømline plukningen, og risikoen er, at leverandører, der tilbyder denne type udstyr, vil forstærke det billede for dig. Inden for automatisering er der ingen “one-size-fits-all”, og selv om en branche står over for lignende udfordringer, kan din virksomhed være unik. Måske er det lagerbeholdningen, der volder dig problemer, måske har du de forkerte varedata, eller måske er det pakkeprocessen, der optager dine ressourcer? Lav en grundig analyse.
Pladsbesparelser?
Ud over effektivitet og kvalitet kan de pladsbesparelser, som forskellige automatiseringsløsninger giver, betale sig selv – det er også lettere at beregne pladsbesparelser end at forudsige effektivitetsgevinster. Baseret på de følgende punkter bør du kunne give en automationsudbyder nok beviser til at vise, hvordan og om deres løsning kan spare dig plads:
– Hvad er de fysiske forhold i de foreslåede lokaler/på den foreslåede placering – mål loftshøjden og gulvarealet omhyggeligt.
– Estimer din varemængde og ikke din nuværende lagerkapacitet i volumen. Lagerautomatisering kan øge fyldningsgraden betydeligt og undgå luft i halvfyldte reoler og kasser. For at gøre det muligt for en leverandør at estimere pladsbesparelsen ved lagerautomatisering, er det derfor vigtigt at rapportere, hvor meget du estimerer varemængden til at være, og ikke hvor mange eller hvor store hyldepladser du har.
Hvis du vil sikre dig, at du får uafhængig hjælp til at beregne din pladsbesparelse, kan logistikkonsulenter som Logistified give god støtte.
Hvornår er lagerautomat eller paternosterreol velegnede?
Lagerautomater og paternosterreol er generelt en rigtig god mulighed, hvis du ønsker at finde en enkel løsning med lave vedligeholdelsesomkostninger, og som kan erhverves til en relativt lav købspris.
Hvis du har mange artikler på dit lager, som er relativt små, kan den pladsbesparelse, som en lagerautomat giver, være op til 70-80% i forhold til almindelige hylder. Med hensyn til plukkeeffektivitet siger man normalt, at en løsning med 2-3 maskiner kan generere 120-250 plukrækker i timen på en plukker – til sammenligning er en hurtig manuel plukning på en hylde normalt omkring 60-70 plukrækker i timen.
En sammenligning
Hvis du sammenligner forskellige typer udstyr, kan illustrationen nedenfor, som vi hos Relevator har designet, være en hjælp – vi har forsøgt at illustrere indgangspris, effektivitet, kapacitet og mobilitet (dvs. om automatiseringen kan afmonteres og flyttes, hvis det er nødvendigt).
Overstående vurdering er ikke videnskabelig og kan være forskellig for hvert stykke udstyr, når man vurderer andre parametre.
Hvis du vil høre mere om vores erfaringer med forskellige automatiseringsløsninger, er du velkommen til at kontakte os. Når det gælder lagerautomater og paternosterreoler, kan vi også hjælpe dig med at finde passende udstyr fra vores eget sortiment. Brug kontaktformularen nedenfor, eller giv os et kald!